vrijdag 1 maart 2013

Ik vind Bhagwan/Osho een rare kwieb

Op Facebook blogde ik een quote van Bhagwan/Osho die ik wel aardig vond en gaf daarbij aan dat ik hem een rare kwieb vond. Nu heeft ieder recht op zijn of haar mening, maar omdat ik te weinig over hem gelezen heb of niet bij hem op de thee ben geweest zou ik er niets van af weten. Zou mijn mening een vooroordeel zijn.
In mijn verweer gaf ik o.a. aan dat ik Mein Kampf van A. Hitler ook niet hoef te hebben gelezen om over hem een mening te hebben.... De discussie heb ik verwijderd, te persoonlijk en argumentum ad hominem, op de man spelen in een discussie, vind ik niet zuiver. Academisch onwaardig.
Maar goed, zwaarder geschut nu om mijn mening over deze charlatan te versterken. Vooraf wil ik duidelijk aangeven dat het hier om mijn mening gaat waarmee men het niet eens hoeft te zijn, maar gebruik maken van autoriteitsargumenten om mijn mening te ontkrachten.... Ik baseer mij op bronnen, ben daar open over, en op mijn allergie ten opzichte van alles wat naar sekten en sektarisch gedrag riekt. "Als je volgt hoef je niet te denken" is een uitspraak van mij dit aangeeft. Evenals de gevleugelde woorden van Immanuel Kant; "Sapere Aude", heb de moed om je eigen verstand te gebruiken zonder door anderen te worden geleid, er een is om kritisch naar de wereld om je heen te kijken.
Voor mij is iedereen gelijk om te geloven wat hij of zij wil en als men daar gelukkig mee is, prima, maar probeer mij niet te overtuigen dat het aangehangen van jouw geloof geloof of religie zo geweldig is. Voor de gelovige ja, haal je daar je zekerheden uit, prima. Ben je daar gelukkig mee, prima.  Maar blijf wel kritisch (na)denken.

De Indiase goeroe Bhagwan Shree Rajneesh droomde van een nieuwe mens, spiritueel en sensueel tegelijk, een synthese van oosterse mystiek en westers materialisme. Deze mens zou het licht zien in zijn commune, een oase van liefde, vrijheid, vreugde en harmonie. In werkelijkheid creƫerde hij een zwaar bewapende totalitaire gemeenschap die een broeinest werd van criminele activiteiten. Hoe kon dat gebeuren?

Lees hier het artikel: De val van Rajneeshpurham. Opkomst en ondergang van de Bhagwanbeweging.
Of het artikel over Maroesja Perizonius die als kind opgroeide in een Baghwancommune in Nederland en als zovele ander commune kinderen door hun ouders werden verwaarloosd. De documentaire "Communekind" die over Perizonius gaat is hier te zien.

Om de stripheld Obelix te parafraseren: "Rare jongens, die sektariƫrs".


Geen opmerkingen:

Een reactie posten