zondag 6 november 2011

De Boekenbeurs 2

Een verrassing was dat ik de dagboeken tegenkwam van de dichter C.O. Jellema. Mooie uitgave, mooie prijs. Een z.g. laatste exemplaar.
Een web van dromen
Zeventien cahiers met dagboekaantekeningen liet de dichter en essayist C.O. Jellema na. Het eerste dateert van 1960, het jaar voordat zijn debuut Klein Gloria en andere gedichten verschijnt; het laatste eindigt kort voor zijn dood. Bezwerend, analyserend, zoekend en openhartig: de wijze waarop Jellema ruim veertig jaar lang zijn doen en denken boekstaaft is indrukwekkend. Deze selectie uit de dagboeken, bezorgd door Gerben Wynia, verschaft ons inzicht in het innerlijk leven van een man die worstelt met zichzelf, inzicht in de groei van een even complexe als gecompliceerde persoonlijkheid. In 'Zelfportret', een van zijn laatste gedichten, schetst hij het volgende beeld van zichzelf: De naam is legio, want wij zijn velen:/wil, wanhoop, woede, wensdroom, twijfel, maar/dat lijf houdt ons als kluwen bij elkaar,/die kop soms dol van ons verward krakelen. Het had het motto van deze uitgave kunnen zijn want hier is een dichter aan het woord voor wie het bijhouden van een dagboek een manier is om lijf en kop, lichaam en geest, met elkaar te verzoenen, om ordening te scheppen in de soms dol makende gedachten. Schrijven als bewustwordingsproces: op die wijze legt Jellema getuigenis af van wie hij is, wat hij denkt, voelt, hoopt en droomt.
Al met al een mooie score en dan vergeet ik eigenlijk het laatste boek nog, Ararat van Frank Westerman. Dit staat eigenlijk al heel lang op mijn lijstje, maar nu dan voor een zacht prijsje meegenomen naar mijn boekenhol waar de stapels groter worden en ik lees, tegen de klippen van de hel omhoog. Maar dat al geeft zoveel plezier dat ik enkel hiermee mijn leven al zou kunen vullen.
Ararat
In Ararat maakt Frank Westerman een adembenemende reis op het breukvlak van religie en wetenschap.
'Waar is de God van mijn kinderbijbel? Wie of wat heeft Zijn plaats ingenomen?'
Deze en andere vragen komen op wanneer Frank Westerman vanuit Armenië de bijbelse Ararat ziet, waar ooit de ark van Noach zou zijn gestrand. Op zoek naar ervaringen die zijn persoonlijke binnenwereld tonen, houdt hij de mythes én de steenharde realiteit van deze majestueuze vulkaan tegen het licht.
Ararat, culminerend in de beklimming van de hoogste gletsjer boven de 5000 meter, is tegelijk een tijdreis door het Nederland dat in enkele decennia het anker van het geloof lichtte.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten